Tuesday, December 22, 2015

අක්කර 73න් දැන් තියෙන්නේ අක්කර කාලයි.....

බුදුන්ගේ දර්ශනයට අනුව සියලු සංස්කාර ධර්ම නැසෙන සුළුය...... භෞතික දේවල් වලට ලොබ බැදීමෙන් කෙදිනකවත් මේ සසරෙන් එතෙර විය නොහැකිය.......
ඉඩ කඩම්  වලටද ලොබ බැදීමෙන් සිදුවන්නේද මෙකි සංසාරය දිග්ගස්සා ගැනීමකි..... පන්සලක් ඉඩමක් වෙනුවෙන් කෑගැසීම බුදුන්ගේ දර්ශනයට විරුද්ද වුවත්....
මේ ඉඩම් ආක්‍රමණයට අපි විරුද්ද විය යුත්තේ අන්කිසිවක් නිසා නොව .... මෙයින් වැලලෙන්නේ අපේ රටේ ප්‍රෞඩ ඉතිහාසය නිසාවෙනි.....
හැබැයි මේ ඉඩම් ගැන කතා කිරීමෙන් මට ජාති වාදී ලේබලය වැදීමට ඉඩ ඇතත්, මා මේ ගැන සටහනක් තබන්නේ අද මා විදි ඒ ඉතිහාසේ දැවැන්ත නිර්මාණ ලක්වාසී අනාගත දරුවන් හා දරුවන්ගේ දරුවනුත් දැකීමට ඇති අසාවත් යුතුකමත් නිසාවෙනි......
අතීතයේද විවිධ ආක්‍රමණ වලින් මේ දේවල් බේරාගත් මුතුන් මිත්තන්ට පින්සිද්ද වෙන්න අපි ඒ ඉතිහාසය වර්තමානයේ බුක්තිවිදී ..... මේ අපේ වෙලාවයි...... 
මේ දේවල් අනාගතයට රැගෙන යනවාද නැද්ද යන්න ඔබට බාරය..... 
මෙය මුස්ලිම් මිතුරන්ට විරුද්දව ගෙන හැර පාන ලිපියක් නොවුනත් .... ශ්‍රී ලාංකිකයන් හැටියට මාගේ හිතාදර මුස්ලිම් මිතුරන්ටත් මේ ගැන වගකීමක් ඇත..... මේ මියයන්නේ ඔබෙයි මගෙයි රටේ ඉතිහාසයයි......



මුහුදු මහා විහාරය අපට වැදගත් වන්නේ ඉතිහාසේ මුහුදට බිලිවෙන්න ගිය විහාරමහා දේවිය ගොඩබැස්ස ස්ථානය හැටියටය..... කිරින්ද ප්‍රදේශයද මෙම සිද්දියට නෑකම් කිව්වත් පිළිගත හැකි සාක්කි රාශියක් මේ ප්‍රදේශයේ ඇතිබව විහාරයේ වැඩවසන හිමිනමක් සදහන් කරේ අවට ගම් වලට වැටුන නම් වලටත් ඇති සම්බන්ද කම් ගෙනහැර පාමිනි... ඒ  අද කෝමාරි නම් ගමට නම වැටුනේ කාවන්තිස්ස රජු "කෝ කුමාරි " ලෙස හැදින්වූ ප්‍රදේශය බවට ජනප්‍රවාදයේ සදහන්...... විහාරමහා දේවිය හා කාවන්තිස්ස රජුගේ විවාහය සිදුවූ මගුල් මහා විහාරය පිහිටා ඇත්තේද මේ ආසන්නයේ වීමද තවත් සාධකයකි...... මේ මුහුදු මහා විහාරයේ වැදගත් කමයි......

විහාර මහා දේවි පිළිරුව
මගුල් මහා විහාරය (ශාලාවක නටබුන් )

මගුල් මහා විහාරයේ ඇති විවාහ වීමට භාවිතා කරා යැයි සැලකෙන පෝරුව 

1967 ඇති ඉඩම් ඔප්පුවට අනුව පන්සලට අක්කර 73ක් අයිති වුවත් 1975 සිට පැවිති ආක්‍රමණශීලි පිළිවෙත නිසා මේ ඉඩම් අත්පත් කරගැනීම් සිදු වී ඇත.... මේ බොහෝ නිවාස ඉදිකිරීම් සිදුකර ඇත්තේ වටිනා පුරාවිද්‍යා සාදක මත වීම තවත් දුකට කාරණාවක්..... එත් විහාර වාසි හිමිනමගේ ප්‍රකාශයට අනුව පුරාවිද්‍යා කැනීම් මගින් තවත් දේ සොයාගැනීමට හැකිය..... නමුත් ඒ සියල්ලට දේශපාලනය හරස් වී ඇත..... ඒ මේ ප්‍රදේශයේ එකදු සිංහල පවුලක් නොමැති නිසා දේශපාලුවන් මේ ප්‍රශ්නයට අත දැමීමට බය තමාට ඇති චන්ද ගොඩ අඩුවෙයි යන කාරණාව නිසාවෙනි..... මෙකි කාරණාව නිසාවෙන් විහාරයේ වැඩවසන හිමිවරුන් තමන්ගේ දානය තමන් විසින්ම පිළියෙළ කරගනි..... ඒ අන් විකල්පයක් නැති නිසාවෙනි..... දහමට මෙන්ම ගොවිතැනටත් මේ හිමිවරුන්ට දක්ෂ වීමට සිදුවන්නේ වන්නේ  පන්සල බේරාගැනීමට අවශ්‍ය කායික ශක්තිය ලබාගැනීමටය...... 







මේ පන්සලේ හිමිවරුන්ට ඇති තර්ජනවල ත්‍රීවතාව කියා පාන්නේ රාත්‍රී කාලයේ ආරක්ෂාවට පොලිස් භටයන් දෙදෙනෙකු සිටීමෙනි. ලගදි ආරක්ෂාවට හමුදා භටයන් ඉල්ලුවත් යුද්දයක් නැති නිසා හමුදාව වැඩක් නැතැයි ඉහළ පරිපාලන නිලධාරීන් තීරණය කර ඇති නිසා පොලිස් ආරක්ෂාවෙන් පමණක් සැහීමකට පත්වීමට සිදුවී ඇත.... මෙකි ජිවිත අවදානමෙන් මේ විහාරය රැකගැනීමට හිමිවරුන් වෙහෙසෙන්නේ මේ ඓතිහාසික වටිනාකමක් ඇති දේ ඉදිරි පරම්පරා වලටත් ලබාදීමටය..... පහුගිය රජයෙන් යම් කිසි සහයක් ලැබුනත් වත්මන් රජය ගැන එතරම් පැහැදීමක් නැත්තේ ....ඒ වත්මන් ජනාධිපති අතින් චෛත්‍යය විවෘත කිරීමේ උත්සවයේදී  ලබාදුන් වාර්තාවට තවමත් කිසිදු ප්‍රතිචාරයක් නොලැබීමයි.... 

අක්කර 73කින් අක්කර කාලකට ලඝු වූ මුහුදු මහා විහාරයේ අනාගතය අවිනිශ්චිතය ...... වෙන රටවල් වලට නැති ප්‍රෞඩ ඉතිහාසයක් අපිට ඇත....ඒ ඉතිහාසය අපේ මුතුන් මිත්තන් සොළින්ගෙන් පටන්ගෙන් ඉංග්‍රීසින්ගෙන් අවසන් වනතුරුම අපට ආරක්ෂා කරදුන්නේය .... එකල ඔවුනුත් මෙය කර හැරියනම් අපට දකින්නට නටබුන් ඉතුරු වන්නේ නැත....   මේ අපේ වෙලාවයි..... 

වාර්තාකරණයේ සාධාරණත්වයක් තිබිය යුතුය..... මේ මුහුදු මහා විහාර ප්‍රශ්නයේ සංශිප්තයකි...... මෙය පිළිබද සම්පුර්ණ වාර්තාකරණයක් කිරීමට බලාපොරොත්තු වන්නේ මගේ හිත මිතුරු ආදිල් සහෝයුරාගේ සහයෙනි .... ඒ තව ජාතියක් තලා පෙලා දැමීමට නොව ..... මා විදි දේ අනාගතයට රැගෙන යාමට ඇති ඒකායන බලාපොරොත්තුවෙනි...... 

විහාරය අවට ඉදිකිරීම්

විහාරය අවට ඉදිකිරීම්

විහාරයේ ඉදිකරන නව නිර්මාණ

විහාරයේ ඉදිකරන නව නිර්මාණ

ඉඩමේ ඔප්පු පෙන්වමින් 

ඉතිරිව ඇති නටබුන්

ඉතිරිව ඇති නටබුන්

ඉතිරිව ඇති නටබුන් 

නටබුන් සංරක්ෂණය කරමින්

විහාරය ඇතුලත 

නමට පමණක් සිමාවූ පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුව



ප්‍රකාරයක නටබුන්

පන්සල් භූමියේත් ඇති නිවාස